ROVATOK

2024. júl. 1, H
Tihamér, Annamária

Nem zárt be, csak szünetel a hulladékudvar

Taggyűlés tartott a közelmúltban Tokajban a Zempléni Hulladékkezelési Közszolgáltató Kft.

A megbeszélésen szó volt az új hulladék törvény közszolgáltatásra gyakorolt hatásáról, a társaság tagjaival kötött szerződések felmondásáról, a Z. H. K. Kft. saját üzletrészének átruházásáról – amelyhez taggyűlési döntés szükségeltetett, illetve a társasági szerződés módosításáról.

Hercsik István ügyvezető a taggyűlés után arról adott tájékoztatást lapunknak, hogy az új hulladék törvény jelentős változásokat hoz a hulladékgazdálkodásban, amiről haladéktalanul tájékoztatni kellett a tulajdonosokat, ugyanakkor olyan döntéseket kellett meghozni, amelyek a jövő évtől szükségesek a közszolgáltató tevékenységéhez. A jelenlegi esztendő átmeneti évnek számít a hulladékgazdálkodásban, meg kell felelni a törvénykezés keretszabályainak, különböző engedélyeket kell beszerezni, határidőket kell tartani. A lényeg, hogy 2014. január 1-től csak olyan társaság végezhet hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tevékenységet, akiknek azon engedélyei meg vannak, amelyeket a törvény felsorol, illetve rendelkezésére állnak a minősítések.

Hercsik István nyomatékosította kérdésünkre, hogy a Szerencsi Hulladékudvar nem zárt be, csupán időleges szüneteltetésről van szó. Ennek oka, hogy pénzügyi vita alakult ki a cég és városvezetés között, amit tárgyalásos úton lehet rövidre zárni. – A hulladékgazdálkodás nem abba az irányba megy, hogy ilyen létesítmények zárják be a kapukat – hangsúlyozta Hercsik István – a hulladékudvarokra nagyon is szükség van. Találkoztam Koncz Ferenc polgármester úrral, egy hónapot határoztunk meg magunknak a vitás kérdések tisztázására, március közepére van esély arra, hogy újra megnyíljon a hulladékudvar – mondta érdeklődésünkre a cég ügyvezetője.

Hogyan alakult ki ez a helyzet?
Arról, hogy a telephely működését miért kellett felfüggeszteni, Egeli Zsolt alpolgármester adott tájékoztatást. Beszámolójából kiderül, hogy a hulladékudvar 2006. július 1-jén kezdte meg működését Szerencsen.
Az induló üzemeltetési díj – amit Szerencs Város Önkormányzatának kell fizetnie – havonta nettó 417687 forint volt, amely a mindenkori inflációval növekedett, így jelenleg havonta bruttó 733860 forint, vagyis éves szinten 8.806.342 forint a megsemmisítésre bevitt hulladék után fizetendő díj.
A 2006. június 30-án aláírt üzemeltetési megállapodás a szerződés 13. pontjában foglaltaktól eltérően nem került testület elé, egyik fél sem tartotta fontosnak, hogy az általa aláírt kötelezettségvállalás testületi jóváhagyásra kerüljön, bár az SZHK Kft. taggyűlésén városunk képviselője elfogadta a szerződés jóváhagyását. 2012. tavaszán derült ki a jóváhagyás hiánya, májusban a testület elutasította a szerződés megerősítését, így az felbontásra került, ugyanakkor kifejezte azon szándékát, hogy az eredeti elképzelésnek megfelelően - a társtelepülések kötelezettségvállalása mellett – egy más konstrukcióban érdekelt a hulladékudvar működtetésében. Szerencs Város Önkormányzatának megkeresésére még válasz sem érkezett. A mérleg szerint ez idáig 41 245 737 forintot költött Szerencs a hulladékudvar működtetésére, ebből a tényleges ártalmatlanítási és kezelési díj, vagyis a lakosok által megsemmisítésre bevitt veszélyes hulladékokért fizetett önkormányzati kötelezettség nettó 2 584 851 forint. Egeli Zsolt szerint Szerencs az ártalmatlanítás és kezelési díj tizenkétszeresét fizette ki a hulladékudvar üzemeltetése, valamint a nyitva tartás biztosítása költségeként. A szolgáltatónak a közelmúltban nyilvánosságra hozott tájékoztatója szerint a hulladékudvar működtetése egy fő munkaerejét kötötte le.

– Az önkormányzat környezetvédelmi elkötelezettsége nem kérdéses. Mivel ezen tevékenységre semmilyen állami normatíva nincs, így a helyi adókból kellett ezt a tevékenységet finanszírozni. Az önkormányzat 200 millió forint előírt, de be nem folyt adót tart nyilván, melynek nagy része behajthatatlan. A vállalkozások egy része Szerencsen kívülre helyezi székhelyét, telephelyét, hiszen a szomszédos települések adóparadicsomok hozzánk képest. Emellett a 2002-ben aláírt közszolgáltatási szerződés 10 évre garantálta a szolgáltatónak, hogy a szemétszállítási díjat nem fizető polgárok helyett az önkormányzat nyúl a zsebébe, s fizet helyettük, s ezzel reálértéken átlagosan évi 10,0 mFt további kötelezettségvállalással járt, melyből jócskán van még adósságunk. Mindezek apró mozaikok abban a táblaképben, amelyek megmutatják, hogy miért is alakult évi 4-600 millió forintos nagyságrendben Szerencs város forráshiánya – fogalmaz Egeli Zsolt alpolgármester.

Image

Médiapartnereink

Image

Tegyen virtuális túrát településünkön!

Image