ROVATOK

2024. dec. 24, K
Ádám, Éva

A 37-es főút fejlesztésének környezeti hatásai

Még az előző évtizedben kezdődött el a 37-es számú főút fejlesztése, amelynek keretén belül 2007-ben megvalósult a Felsőzsolca és Gesztely közötti szakasz négynyomúsítása.

Jelenleg folyamatban van a Gesztely-Szerencs útvonal kétszer két sávosra bővítésének és a Szerencstől Sátoraljaújhelyig tartó aszfaltút megerősítésének előkészítése. A jövőbeli munkálatokhoz kapcsolódó környezeti hatástanulmányról hallhatott tájékoztatót Szerencs város lakossága 2015. január 14-én délután a Rákóczi-vár lovagtermében. 

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által szervezett fórumon Silló Szabolcs, a tanulmányt készítő Coaching Team Kft. terület- és településfejlesztő geográfusa számolt be a beruházás várható környezeti hatásairól, javaslatokat tett a lehetséges károk csökkentésére. Silló Szabolcs ismertette, hogy elkészült egy Natura 2000 természetvédelmi előrejelzés abból a célból, hogy meghatározzák az itt élő állat- és növényfajokra, illetve élőhelyeikre gyakorolt ingereket, valamint megfogalmazzák a számukra védelmet nyújtó intézkedéseket. Szó volt föld- és felszín alatti vízvédelemről, amely során megállapításra került, hogy a tárgyi projekt értékes talajtípust és vízbázis védőterületet nem veszélyeztet, így az nem jelent környezetvédelmi kockázatot. Javasolt intézkedés, hogy a munkák befejezését követően el kell végezni az érintett mezőgazdasági földek rekultivációját. A geográfus elmondta, hogy a beruházás a felszíni vízvédelem szempontjából elviselhetőnek tekinthető, de fontos, hogy az átereszek építésénél biztosítva legyen a vízmozgás és az átfolyás. A levegővédelemmel kapcsolatban nem merült fel kifogás, nem indokolt minőségi ellenőrzési pontok felállítása, valamint az épített környezet elemeit és elemegyütteseit a munkálatok nem veszélyeztetik. A kivitelezés során várhatóan keletkező hulladékokat a közeli lerakó telepeken kell elhelyezni és ártalmatlanítani. Az előadó szerint a zaj- és rezgésvédelem tekintetében a projekt megvalósítása nem jelent környezetvédelmi kockázatot, de csak ipari, kereskedelmi és szolgáltató létesítmények telepítésére van lehetőség védőtávolságon belül, megfelelő tájolással, növelt hanggátlású nyílászárók elhelyezésével. – Összességében kijelenthető, hogy a tervezett beruházás az érintett Natura 2000 területek természeti állapotát előreláthatóan nem rontja jelentős mértékben, de a hátramaradó rombolt felszíneket rehabilitálni szükséges – tájékoztatta a jelenlévőket a cég munkatársa.

A Szerencsi Hírek korábban is foglalkozott a 37-es főút Gesztely és Szerencs közötti szakaszának négysávúsításával. 2013 tavaszán Koncz Ferenc (akkor még országgyűlési képviselőként) intézett kérdést a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőjéhez a várható beruházásról. Németh Lászlóné akkori miniszter levelében közölte, hogy a Gesztely és Szerencs közötti, közel 19 kilométeres szakaszon a kormány támogatja a 37-es számú főút 2x2 sávos kialakításának terveztetését és megépítését. A miniszter akkor közölte, hogy a NIF Zrt. megkezdte a megváltozott műszaki tartalomnak megfelelő terveztetési közbeszerzési eljárás előkészítését, a 37-es számú főút Gesztely és Szerencs közötti szakaszának burkolatmegerősítését és 2x2 sávos kiépítését legkorábban a 2014 és 2020 közötti európai uniós programciklusban tartja megvalósíthatónak.

 

Forrás: Szerencsi Hírek Online

Image

Médiapartnereink

Image

Tegyen virtuális túrát településünkön!

Image