ROVATOK

2024. dec. 22, V
Zénó, Tifani, Anikó

Kötelező regisztráció a hulladéktermelőknek

Kötelező regisztráció a hulladéktermelőknek

Az alábbi tájékoztató célja, hogy segítse a MOHU Partnerportálon regisztrációs kötelezettséggel bíró, adószámmal rendelkező, hulladéktermelő - a hulladékot elkülönítetten gyűjtő - gazdálkodó szervezet vagy intézmény regisztrációját.

1. Háttérinformációk
A Magyar Állam által kiírt hulladékgazdálkodási koncessziós pályázatot a MOL Nyrt. nyerte el, amelynek értelmében 2023. július 1-jétől az általa kijelölt MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. (továbbiakban MOHU Zrt.), mint Koncessziós Társaság végzi a magyarországi települési szilárdhulladék, valamint a hulladékká vált gépjárművek begyűjtését és gondoskodik annak kezeléséről is.
A 2012. évi CLXXXV. törvény azon intézményi és gazdálkodó szervezetek számára, amelyek hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység körébe tartozó hulladékot termelnek kötelezően előírja, hogy a MOHU Zrt. által üzemeltetett Pa rtn erp or tálon regisztráljanak, valamint a szerződéskötéshez szükséges adatokat megadják.
A hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység körébe tartozik a gazdálkodó szervezetek elkülönítetten gyűjtött települési hulladéka és valamennyi EPR-es hulladék, így különösen az alábbiak:

  • csomagolóanyagok (pl. papír, műanyag, fa, fém, üveg, veszélyes csomagolóanyagok, stb.),
  • elektromos és elektronikus berendezések,
  • elemek és akkumulátorok,
  • hulladékká vált gépjárművek és alkatrészeik,
  • gumiabroncs,
  • reklámhordozó és irodai papír,
  • használt sütőolaj,
  • biológiailag lebomló hulladék.

Felhívjuk figyelmét, hogy a gyártás során keletkező hulladékok is a koncesszió hatálya alá tartoznak, amennyiben EPR hulladéknak minősülnek.
Az intézményi és gazdálkodó szervezetek által koncesszió alá tartozó elkülönítetten gyűjtött hulladék begyűjtését kizárólag a MOHU Zrt. és annak szerződött intézményi szolgáltatója végezheti. Célunk egy jól nyomon követhető, következetes, egységes és kiszámítható rendszer felállítása Magyarország teljes területén.

2. A Regisztráció szabályai
2.1. Regisztráció megtételére jogosultak

A regisztráció minden esetben adószámmal rendelkező, hulladéktermelő gazdálkodó szervezet vagy intézmény nevében tehető meg.

2.2. Regisztráció folyamata
A regisztrációt elektronikusan, a https://oss.mohu.hu Partnerportálon, több szerepkörre vonatkozóan (adminisztrátor, mint a szervezetet képviselő magánszemély és partner, mint cég) kell megtenni.

Főbb lépései:
2.2.1. Felhasználó, adminisztrátor regisztráció:
A gazdálkodó szervezetet képviselő természetes személy (felhasználó) regisztrációja email címmel, mobilszámmal és személyes adatokkal, adminisztrátorként tehető meg. A felhasználóval szemben nem elvárás a cégjegyzési jogosultság, ennek hiányában azonban cégszerű meghatalmazás feltöltése szükséges a Partnerregisztráció során.
Az adminisztrátor (többek közt, de nem kizárólag) elvégzi a telephely regisztrációt, kezeli a jogosultságokat, adhat ki hozzáféréseket (akár más adminisztrátor részére is), kezeli a számlákat. Amennyiben a Partner egyéb ügyben is kapcsolatba kerül a Koncessziós Társasággal (pl. EPR-es gyártó, koncesszori alvállalkozó stb.), az adminisztrátor a felsoroltak vonatkozásában ott is azonos szerepkörben járhat majd el.
A Felhasználónak a regisztrációkor el kell fogadnia a felhasználási feltételeket. Kérjük, az adminisztrátor kijelölése során ügyeljenek a fentiekre, valamint tekintettel arra, hogy a regisztráció során bizalmas információk is megosztásra kerül(het)nek, kérjük a megfelelő jogosultsággal rendelkező személy kijelölését a feladatra.

2.2.2. Partner gazdálkodó szervezet vagy intézmény regisztrációja:
A partner (hulladékbirtokos) hozzárendelésekor első lépésként a regisztrálandó szervezet adószámát szükséges megadni. Ezután a partner adatai (pl. cég neve, székhelye) nyilvántartási rendszerből automatikusan betöltődnek, melyek ellenőrzését követően a szükséges dokumentumok (pl. aláírási címpéldány, meghatalmazás, cégkivonat stb.) feltöltésére kerül sor.
Jelenleg két dokumentum feltöltésére van lehetőség, ezért együttes cégjegyzés esetén az aláírási címpéldányok másolatait kérjük egy pdf dokumentumként feltölteni és szintén ebben a dokumentumban szükséges szerepelnie az adminisztrátor meghatalmazásának is. Kérjük az aláírási címpéldányok azon személyekre legyenek megadva, akik a szerződést megkötik, kivételt képez ez alól, amennyiben a szerződés meghatalmazással kerül megkötésre.
Ezt követően kérjük válasszon alkalmazás szerepkört, mely a regisztrációs űrlap következő oldalára navigálja az adminisztrátort. A hulladékbirtokos regisztráció esetében mind az intézményi, mind gazdálkodó szervezetek esetén az Intézményi hulladékbirtokos kategória választandó.
Fontos, hogy egy regisztrált felhasználóhoz (a szervezetet képviselő magánszemély) minden esetben szükséges partnert (hulladékbirtokost) társítani, ellenkező esetben a felhasználó 7 napon belül törlődik a rendszerből.

2.2.3. Telephelyek kiválasztása
A telephely kiválasztásának és hozzáadásának folyamata azon telephelyek kiválasztására szolgál, amely telephelyekre a Partner szerződést kíván kötni. A regisztráció során a belföldi gazdálkodó szervezetre vonatkozó telephely és fióktelep címadatok betöltésre kerülnek. A telephelyek és fióktelepek közül kérjük kiválasztani azokat, amelyeken a fent megnevezett hulladékok keletkezenek. Amennyiben olyan telephelyet szeretne hozzáadni, mely a megjelenő listában nem található meg, úgy ezeket egyesével manuálisan tudja hozzáadni a szükséges címadatok megadásával. Amennyiben nem rendelkezik telephellyel, hanem kizárólag a székhelyére szeretné megkötni a hulladékelszállítási szerződést, úgy a Telephely rögzítése ablakot zárja be az X-re kattintva. Ekkor egy listában megjelenik székhely címe.

2.2.4. Szerződéses adatok megadása (szerződés űrlap kitöltése)
A korábban megadott telephelyekre történő szerződéses adatok, információk megadására és a szerződéskötés lebonyolítására szolgál. A szerződéskötést az adminisztrátor a Szerződéseim menüponton belül, a megkötendő szerződéseim fül alatt választhatja ki, ebben az esetben a Gazdálkodó szervezetek és közületek hulladékszállítási szerződéskötése gombra kérjük kattintani.
Az adminisztrátor a szerződéskötés keretében a partner nevében eljárva megjelöli a már regisztrált telephelyen kezelt hulladékáramokat, majd megadja az előző évben termelt hulladékmennyiséget tonnában, kiválasztja a hulladéktároló edényzet méretét, illetve amennyiben a rendszer kéri úgy megjelöli a hulladékot begyűjtő intézményi szolgáltatót.
Intézményi szolgáltató választásakor kérjük, hogy az Országos listában jelölje ki azt a hulladékgazdálkodó céget, akivel jelenleg kapcsolatban áll. Amennyiben az országos lista nem tartalmazza a jelenlegi hulladékgazdálkodóját úgy kérjük, hogy az optimális és hatékony begyűjtési rendszer kialakítása érdekében a Megyei listából tetszőlegesen válasszon egyet.
Az adminisztrátornak lehetősége van a hulladék begyűjtésével kapcsolatos információkat megjegyzés rovatba előzetesen megadni.
Az adminisztrátor a szerződéseket cégszinten köti meg.
Amennyiben adott telephelyen több hulladékáramra kíván szerződni, úgy a hulladékáramokat külön-külön szükséges kiválasztani, valamint hulladékáramonként a különböző típusú edényzeteket megadni. Kérjük csak abban az esetben nyújtsa be a szerződés tételt, amennyiben az adott telephelyére vonatkozóan az összes hulladékáramot és összes hulladéktároló edényzetet rögzítette.
A szerződés űrlapon lehetőség van benyújtás előtt az űrlap vázlatként történő elmentésére hulladékáramonként. Ebben az esetben a végleges benyújtás előtt a szerződéstételek módosíthatók. A vázlatot a szerződéseim csempére kattintva a szerződés vázlataim menüpontban találja.
Fontos, hogy mielőtt a teljes szerződés benyújtásra (véglegesítésre) kerül ellenőrizni szükséges, hogy minden releváns telephelyhez hozzárendelésre került-e az összes hulladékáram, valamint hulladékáramonként az összes hulladéktároló edényzet.
Benyújtást követően a képernyőn pdf formátumban megjelenik a megkötött szerződés, továbbá a rendszer a sikeres szerződéskötésről e-mailben értesíti az adminisztrátort a regisztrációkor megadott értesítési e-mail címen. A szerződés a szerződéseim csempén az aktív szerződéseim menüpontban is elérhetővé válik.

2.3. Regisztrációs határidők
A hulladéktermelő gazdálkodó szervezetek vagy intézmények regisztrációja 2023 március 1-jén indul. 2023. március 1. és 2023. április 30. között azon gazdálkodó szervezeteknek szükséges, amelyek 2023. február 28. napján a hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység körébe tartozó hulladékot termelnek. Azon gazdálkodó szervezeteknek, amelyek 2023. március 1-jén vagy azt követően kezdik meg a tevékenységüket, az adott tevékenység megkezdését követő 15 napon belül kell teljesíteniük a regisztrációs kötelezettségüket.

3. Kapcsolattartás
Kérdés és észrevétel esetén a regisztrációt követően a Partnerportál főoldalán a bal menü sorban a „Segítséget kérek” menüpontra kattintva lesz lehetősége.
A regisztrációval kapcsolatban felmerült gyakori kérdések és válaszok ezen menüpontban a „Használati útmutatók”-ra kattintva érhetők el, ahol többek között útmutatót talál további felhasználók meghívásának módjára és a jogosultság kezeléssel kapcsolatos egyéb kérdéseire.
Felmerült kérdéseivel kereshet bennünket az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címünkön, amennyiben telefonos visszahívást kér, kérjük, hogy ezt megkeresésében jelezze.

Image

Médiapartnereink

Image

Tegyen virtuális túrát településünkön!

Image