Tájékoztató a Zempléni Z.H.K. Nonprofit Kft. 2015. november 27-i taggyűléséről

Nyomtat

A taggyűlésen megtárgyalásra került a közszolgáltatás gazdálkodók által történő kötelező igénybevételéhez kapcsolódó kérdések c. napirendi pont.

E kérdés annál aktuálisabb, mivel térségünkben is számos, a cégjegyzékbe bejegyzett gazdálkodó szervezet, illetve egyéni vállalkozó kapott értesítést kötelező hulladékszállítási közszolgáltatás igénybevétele érdekében, minimum 120 literes hulladékgyűjtő edényzettel való elszámolás alapján. A 2013. július 12. napjától hatályos törvénymódosítás alapján bevezetésre került az ingatlantulajdonos helyett az ingatlanhasználó fogalma. Ennek a kategóriának is fizetnie kell rendelkezésre állási díjat, amennyiben székhelye, telephelye, ügyintézése adott esetben egy lakóingatlanban található. A problémát az jelenti, hogy a jogalkotó nem részletezte, hogyha egy ingatlant többen használnak, s ezek között akár átfedés is lehet, úgy milyen módon kell ezt kezelni a közszolgáltatási szerződések szétválasztásánál. Extrém esetben a 71 éves szerencsi ingatlanhasználó magánszemélyként 60 literes, míg ha egyéni vállalkozó is, akkor – jelen állapot szerint – újabb 120 literes hulladékgyűjtő edényzettel kellene rendelkezni, illetve ennek hiányában is fizetnie a közszolgáltatási díjat. Négy zempléni város polgármestere közös levélben kérte a térség országgyűlési képviselőit a törvényi szintű változtatásra, de addig is a hatályos jogszabályok alapján kell a közszolgáltatónak eljárnia.

Érezvén azonban a jogalkotói hiányosságot, a kizárólag önkormányzatok tulajdonában álló közszolgáltató cég ügyvezetője bejelentette, hogy a folyó év, október 1. után kiküldött értesítések, szerződések esetében felfüggeszti a további lépéseket, bízva abban, hogy a társult önkormányzatok egységes közszolgáltatási rendeletet alkotnak, amelyben ez a kérdés is rendezésre kerül. Ennek érdekében felkérésre került a négy város hivatali apparátusa, hogy készítsenek egy minta rendelettervezetet, amelyet az egyes testületek elfogadnának, s ezáltal az egységes szabályozás és gyakorlat kialakulhatna. Erre egyébként van példa – többek között – Miskolc és Kazincbarcika térségében is. Ellenkező esetben egy mindkét fél számára nehezen kezelhető helyzet jönne létre, mivel a vállalkozások egy újabb sarcnak, míg a közszolgáltató pedig egy újabb aknákkal teli terepnek tekinthetné ezen ügyfélkört.

A cég helyzetét nagy mértékben nehezíti, hogy ott is és akkor is szolgáltatnia kell, ha az ingatlanhasználó bármely okból nem tesz eleget díjfizetési kötelezettségének, s a NAV-os behajtási eljárás is sikertelen. E kérdéskörre rövidesen visszatérünk az egységes közszolgáltatási rendelet-tervezet ismertetése kapcsán.

Szerencs, 2015. december 1.

dr. Egeli Zsolt
alpolgármester